برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مهلت مشخص کنید

مهلت مشخص کنید

چقدر سریع می خواهید چیزی را یاد بگیرید؟ با چه سرعتی می خواهید در کار ماهر شوید؟ آیا می خواهید این ماه، این هفته یا امسال به نتیجه برسید؟

بدون جدول زمانی نمی توانید سر موقع یادگیری را تکمیل کنید. نداشتن جدول زمانی به معنی حواس پرتی تضمین شده است. بنابراین، چه زمانی نیاز است این موضوع جدید را یاد بگیرید و یا به سطح بعدی مهارت دست یابید؟ اگر تا زمان مشخص شده به نتیجه نرسید چه اتفاقی می افتد؟ دانستن پاسخ این دو سوال باعث تسریع یادگیری می شود.

می توانید به پیشنهادات و انتقادات این افراد و تجارب آن ها توجه کنید.

این نکات را دنبال کنید و سریع تر یاد خواهید گرفت. شما می توانید با زندگی بیشتر درگیر باشید. شما شور و شوق بیشتری برای یادگیری دارید. شما بیشتر به چیزها توجه خواهید کرد. احساس می کنید در حال رشد هستید و از زندگی خود راضی تر هستید.

چگونه خوب یاد بگیریم

چگونه خوب یاد بگیریم

باید دائماً بر روی مهارت های یادگیری و چیزهایی که یاد می گیرید تمرین کنید

این به چه معناست؟ یعنی یادگیری مداوم و روزانه و غرق کردن خود در چیزهایی که می خواهید یاد بگیرید.

اگر می خواهید چیزی را یاد بگیرید باید به مدت طولانی خودتان را در آن غرق کنید. یادگیری این نیست، که در یک سمینار شرکت کنید. راهی هم نیست که فقط یک بار آن را بروید. بلکه باید درآن فرو بروید. باید غرق آن شوید!

شما هرروز وقت خود را صرف استوار کردن شایستگی هایتان می کنید! نگویید که نمی توانید هرروز مشغول یادگیری و رشد در زمینه ای شوید. اگر حس می کنید که نمی توانید هرروز وقتی را به یادگیری اختصاص بدهید، پس دارید زندگی تان را اشتباه مدیریت می کنید. در هر مرحله ای که هستید، دائماً روی کار خود تمرین کنید. تمرین و تمرین و تمرین!

من در این زمینه قوی هستم چون هر روز روی آن کار کردم. ” به این می گویند غرق شدن و تداوم در تمرین. عادت یادگیری در مسیر رویا ها و اهداف شما!

الگو بردار

الگو بردار

اگر می خواهید چیزی را یاد بگیرید، باید بتوانید برطبق یک مدل عمل کنید.

باید ببینید که پیش تر از شما، چه کسی آن کار را انجام داده است. باید بتوانید درمورد کارهای آن شخص بخوانید. بدترین کار در یادگیری از اول شروع کردن است. به این ترتیب فقط روند یادگیری کند و آهسته می شود. این اشتباه است که شما کاری که قبلا توسط دیگری انجام شده را دوباره انجام دهید و وقت و انرژی صرف کنید. پس بروید یک کتاب در مورد کسی که می خواسته کار شما را انجام دهد، بخوانید. مسیری را که قبلا کسی رفته بروید. به صورت آنلاین کسی را که قبلاً کار شما را انجام داده دنبال کنید. مثال ها و موارد زیادی هست که می توانید از آن یاد بگیرید و راه خود را با آن شروع کنید.

تصویر ذهنی

تصویر ذهنی

تصویرسازی ذهنی یکی از روش‌های قدرتمند در تقویت حافظه است.  اگر از آن چه که مطالعه کرده اید، برای خود تصویرذهنی بسازید، یادگیری شما بهتر خواهد شد. زمانی که موضوعی را مطالعه می کنید، آن را در ذهن خود مجسم کنید و مراحل یک موضوع یا یک نکته علمی و یا تصاویر را پیش روی خود تجسم کنید.

منظور از تصویرسازی ذهنی این است که به هر کلمه یا مفهومی که می‌خواهیم آن را وارد ذهنمان کنیم، تصویری جالب و جاندار بدهیم تا راحت‌تر برای ما قابل حفظ شدن باشد

پیش مطالعه

پیش مطالعه

پیش مطالعه فعالیتی است که با بررسی و مطالعه ابتدایی یک مطلب خود را قادر می سازیم تا برداشتی کلی از ان مطلب در ذهن مان نقش ببندد .سرعت یادگیری شما با مطالعه اولیه مطلب ،افزایش می یابد.

در طی حضور در کلاس می توانید نکاتی را که قبلا در باره مطلب درک کرده اید را به نکات جدیدی که یاد می گیرید ربط دهید.

پیش مطالعه به شما کمک میکند تا بفهمید چه قسمتی از مطالب را در می یابید و چه مطالبی را به تنهایی می فهمید و برای فهم چه مطالبی به حضور در کلاس و توضیحات معلم نیاز دارید و طبعا هنگام تدریس آن مطالب توجه بیشتری نشان داده و فعالیت و تلاش لازم را برای درک به کار می برید .

پیش مطالعه به شما کمک میکند تا متوجه چارچوب کلی مطلب شوید و اگر احیاناً دیرتر به کلاس برسید یا در کلاس حواستان پرت شده و رشته بحث از دستتان خارج شود دچار سردرگمی نمی شوید و قادرید توالی مطلب را فهمیده و موضوع را درک کنید .

خلاصه موثره

خلاصه‌ مؤثره

ممکن است بعضی از مهارت‌ها از قبیل ”خط کشیدن“ زیر نکته‌های مهم کتاب و یا ”حاشیه‌نویسی“ نیز در فهم مطالب مؤثر باشد. در حاشیه‌نویسی می‌توانید خلاصه‌ی چند جمله و یا برداشت خود و یا توضیح‌های مدرس را با مداد در جاهای خالی صفحه‌ها بنویسید.
در خلاصه نویسی 3 روش بیشتر توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد :

 

1- تغییر لحن

یکی از معروفترین و پرکاربردترین روش های خلاصه نویسی که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند، تغییر لحن متن مورد نظر است. یعنی متن را به زبان خودمان بنویسیم.

2-استفاده از کلمات هم معنی

ممکن است برخی از ما در هنگام مطالعه به یکسری کلمات برخورد کنیم که نتوانیم آنها را به راحتی یاد بگیریم یا به خاطر بسپاریم. در این مواقع کلمات هم معنی با آنها استفاده کنید.

 

3- در نظر گرفتن کلمات و نکات اصلی

کلمات کلیدی نقش  بسیار مهمی را در خلاصه نویسی ایفا می کنند کلمات کلیدی و نکات اصلی در متن را بیابید.

زمان مطالعه

زمان مطالعه

با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر یادگیری، برخی از ساعت‌ها برای مطالعه مناسب‌تر هستند. از جمله صبح‌ها قبل از این‌که درگیر فعالیت‌های مختلف روزمره شوید و آخر شب، چنان‌چه خسته نباشید و بتوانید بعد از مطالعه بخوابید. بعد از بیدار شدن از خواب و استراحت روزانه، به دلیل آمادگی ذهنی و رفع خستگی، ممکن است یادگیری مطالب بهتر باشد. موضوعی که می‌تواند در انتخاب ساعت مناسب برای مطالعه ما را یاری کند، آگاهی از سبک های یادگیری است. برای یادگیری و مطالعه باید زمانی را انتخاب کنید که ذهن بهترین عملکرد را برای حفظ کردن و یادگیری داشته باشد. هر وقت ما بیشترین توان را داریم، وقتی انرژی بیشتری داریم بهترین زمان مطالعه است. در هر صورت فرقی نمی‌کند که شما با کدام یک از ساعات برای مطالعه راحت‌تر هستید مهم این است که در طول شبانه روز به خوبی استراحت کافی داشته باشید و به خوبی غذا بخورید و ورزش کنید، این سه مورد جزو اصلی برای یک مطالعه مناسب و خوب به شمار می‌رود و وقتی شما بدن و ذهنی سالم داشته باشید می‌توانید مطالعه بهتری را داشته باشید.

لطفا یادداشت کنید

لطفا یادداشت کنید

می‌توانید بعد از آن‌که مطلبی را مطالعه نمودید، برای تکرار و تمرین و مطمئن شدن از یادگیری و پی بردن به نقاط ضعف خود، مطالب را بنویسید نوشتن مطالب علاوه بر ایجاد تنوع، در عمل شما را متوجه نقاط قوت و ضعف خود خواهد کرد .نحوه صحیح یادداشت برداری این طور است که متن را به سرعت خوانده و به محض مشاهده ی نکته ای مهم آن را یادداشت نمایید.در هنگام مطالعه، هر قسمت از متن را که متوجه نشدید بالای آن یک علامت سوال گذاشته و به هیچ وجه بر نگردید. بسیاری از مطالب کتاب ها با مطالبی که در ادامه می آید توضیح داده شده و مشکلتان حل می شود.در نهایت، کلمات کلیدی را پشت سر هم و خطی یادداشت نمایید.
کلمات کلیدی و مهم حکم حلقه های زنجیری را دارند که به هم پیوسته هستند. با کمک سیستم تداعی همه ی مطالب یادآوری شده و برای همیشه در حافظه باقی می ماند.یاداشت برداری فکر را به فعالیت وادار کرده و سبب می شود که مطالعه ی فعالی داشته باشیم.

صداتون رو بیارید پایین

عدم تکرار با صدای بلند

سعی کنید هنگام مطالعه، مطالب را با صدای بلند تکرار نکنید. فقط با چشم و مغز خود مطالعه کنید. تکرار مطالب با صدای بلند باعث خستگی می‌شود. هرچند خیلی از افراد عادت دارند که مطالب را با صدای بلند بخوانند، ولی اگر به‌تدریج سعی نمایند از چشم و مغزشان برای مطالعه استفاده کنند، به مراتب میزان یادگیری آنها بیشتر خواهد شد.

رنگی مطالعه کنید

تنوع در مطالعه ها (رنگی مطالعه کنید)

مواقعی که از مطالب و تکالیف خواندنی خسته می‌شوید، در فواصل بعدی، تکالیف نوشتاری خود را انجام دهید. به عبارت دیگر، سعی کنید انرژی و توان خود را همیشه صرف یک فعالیت یا یک درس خاص نکرده و در مطالعه‌ی خود تنوع ایجاد کنید.

یادگیری با مرور

دوره یا مرور مطالب

دوره یا مرور مطالب یاد گرفته شده نیز عامل مهمی در یادگیری و فراموشی کمتر است. ولی باید دقت کنید زمانی که قصد دوره یا مرور مطالب یاد گرفته شده را دارید، وقت و زمان کافی را در نظر بگیرید. دوره یا مرور ”۱۰۰“ صفحه کتاب در طی ۱۰ یا ۲۰ دقیقه و آن هم با عجله و اضطراب به احتمال زیاد، کار مطلوبی نیست، چون مرور سریع و نگاه سریع به مطالب، باعث تداخل و مخلوط شدن آموخته‌ها می‌شود. به‌طور حتم مشاهده کرده‌اید که برخی از دانش‌آموزان ۵ یا ۱۰ دقیقه قبل از شروع امتحان به شدت مشغول ورق زدن و مرور سریع مطالب کتاب هستند. این روش مناسبی نیست. چنان‌چه قصد دوره کردن مطالب را دارید، سعی کنید که:
۱. وقت کافی در نظر بگیرید.
۲. مطالب را از بر و به‌طور ذهنی و بدون صدای بلند برای خود تکرار کنید.
۳. سعی کنید در زمان نزدیک به جلسه‌ی امتحان، فقط نکته‌های مهم و کلیدی را که در قبل مشخص کرده‌اید، مرور کنید.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop
    0