برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کار را شروع کنیدُ توانایی‌اش به سراغ شما خواهد آمد

دسته بندی :اخبار کانون رشد ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ roshdeman_admin 884

کار را شروع کنیدُ توانایی‌اش به سراغ شما خواهد آمد

گزارشی از برگزاری وبینار «آشنایی با استانداردها نوین در حوزه تدریس»

رشدمان: «عده‌ای می‌گویند بالاخره یک روز جهان مرا کشف می‌کند اما این حرف بیهوده‌ای است و افراد باید خودشان اقدام به برند سازی شخصی کنند.»

نخستین وبینار رشدمان با بیان این مطلب و دهها نکته کاربردی و کلیدی دیگر نوید بخش آینده‌ای روشن و پُرامید به فعالان حوزه تدریس بود تا از زاویه‌ای دیگر توانایی‌ها و استعدادهای خود را مرور کرده و برای گام‌های موفق و بلند پیش رو در قرن جدید برنامه ریزی کنند.

به گزارش روابط عمومی خانه تعالی، در  این وبینار که ساعت ۱۹ الی ۲۱ روز دوشنبه هجدهم اسفند ماه با حضور علاقه مندانی از سراسر کشور برگزار گردید، «حمید رضا علاالدینی مشاور توسعه فردی و سازمانی»،«کوروش اسماعیلی روانشناس صنعتی و مدرس دانشگاه»،«بهمن دانشیان مدرس و مشاور تولید محتوا» و «مجتبی حصامی مدرس دوره‌های فن بیان،گویندگی و سخنرانی» به ارائه مطالبی درخصوص یادگیری و روش‌های تولید محتوای جذاب آموزشی پرداختند.

بخشی از درآمد سالانه را برای رشد،ارتقا و توسعه خود هزینه کنید

کوروش اسماعیلی

در ابتدای این وبینار  کوروش اسماعیلی روانشناس صنعتی در سخنانی به موضوع شایستگی های تدریس پرداخت و از شرکت کنندگان در وبینار پرسید:‌ «به نظر شما

شایستگی های یک مدرس چیست؟»

شرکت کنندگان در وبینار در پاسخ به این سوال مواردی همچون: داشتن دغدغه یادگیری، به روز بودن،داشتن اطلاعات،توانایی ایجاد انگیزه در مخاطب،تسلط به مباحث علمی،قدرت انتقال،با انگیزه بودن و… را جزو ویژگی‌های یک مدرس خوب عنوان کردند و در ادامه این مدرس دوره‌های یادگیری گفت: «آموزش کیفی و بهینه در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم بسیار مهم است و طبیعتا اگر بخواهیم آموزش را بهینه کنیم یکی از مهم‌ترین عناصر و عامل‌ها کسانی هستند که آموزش می‌دهند.»

بخشی از درآمد سالانه را برای رشد،ارتقا و توسعه خود هزینه کنید

اسماعیلی سپس با ذکر شعر توانا بُود هرکه دانا بُود گفت:‌ «خانم و آقای تافلر نیز در کتاب موج سوم می‌گویند عصر فعلی عصر دانایی است و دانایی هم توانایی است اما اگر دانش تغییری در فرد ایجاد نکند به درد نمی‌خورد و کافی نیست. زمانی دانش را می‌پذیریم که به عمل تبدیل شود. یعنی توانا بود هرکه عمل کند.»

اسماعیلی در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرد:‌ «معلمی صرفا دانش تخصصی نیست بلکه گاهی باید اصول آموزشی را بلد باشید. دانش برقراری ارتباط،دانش حوزه‌های تخصصی ارتباطی،مهارت تدریس،مهارت‌های برقراری ارتباط،کار تیمی،توانایی تفکر خلاق، توانایی رهبری و نگرش‌های متفاوت در حوزه کار و… برخی از دانش‌های مورد نیاز یک مدرس است.»

این عضو فعال مراکز و کانون‌های ارزیابی نیروهای سازمانی و دولتی در پایان تاکید کرد‌: «افراد فعال در حوزه تدریس نمی‌توانندبدون انجام عملی و برداشتن قدمی فردی با کیفیت شوند و به همین دلیل توصیه من به افراد این است که بین ۵ تا ۱۰ درصد درآمد سالانه خود را برای رشد،ارتقا و توسعه خود هزینه کنند.»

تولید محتوا نکنید می‌میرید!

بهمن دانشیان

در ادامه این وبینار بهمن دانشیان بنیانگذار استارت آپ تولید محتوای رویال به بیان مطالبی کاربردی درباره تولید محتوای ویدئویی و ارزش تولید این نوع از محتوا پرداخت. وی سخنان خود را با این جمله از حضرت علی (ع) آغاز کرد که فرموده‌اند: سخن بگویید تا شناخته شوید. این مدرس و مشاور تولید محتوا در ادامه گفت:‌ «در زمان حضرت علی (ع) صحبت کردن تنها روش برای ارائه یک مطلب بود اما این روزها اگر در خدمت حضرت بودیم و ایشان در زمان حال زندگی ‌می‌کردند قطعا می‌گفتند: تولید محتوا کنید تا شناخته شوید زیرا در حال حاضر تولید محتوا ابزاری است که به افراد کمک می‌کند تا خود،محصول و خدمات‌شان را به مخاطبان بشناسانند.»

وی سپس با معرفی کتاب «برتری خفیف» نوشته جف اولسون به مخاطبان وبینار گفت: «نویسنده مذکور در این کتاب می‌گوید کار را شروع کنید توانایی انجامش به دنبالش خواهد آمد.»

دانشیان در ادامه اضافه کرد:‌ «در تولید محتوا فرمت ویدئو رایج ترین و کاربردی ترین است اما خیلی از ما از ضبط ویدئو و آمدن جلو دوربین به بهانه‌های مختلف سر باز می‌زنند. در مغز همه ما یک سری بهانه است تا از زیر ضبط ویدئو و تولید محتوای ویدئو که موضوع بحث امروز است فرار کنیم. حالا من از شرکت کنندگان می‌خواهم به این سوال پاسخ دهند که چرا محتوای ویدئویی تولید نمی‌کنند؟»

شرکت کنندگان در این وبینار پاسخ‌های متفاوتی به شرح زیر به این پرسش دادند:

نداشتن حس خوب،سختی روند تولید،عدم احساس نیاز،عدم اطلاع از نحوه تولید،ترس از کیفیت پایین،کامل گرایی و….

دنبال بهانه برای انجام ندادن کار نباشید

دانشیان در پاسخ به این اظهار نظرها گفت:‌ «اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم راه آن را پیدا می‌کنیم و اگر بخواهیم از انجام آن طفره برویم و نخواهیم آن را انجام دهیم بهانه‌اش را پیدا می‌کنیم. حالا شما جزو کدام گروه هستید؟ کلاه خودتان را قاضی کنید و خودتان با خودتان خلوت کنید و به این موضوع فکر کنید که دارید بهانه‌های انجام ندادن کار را جور می‌کنید یا نه؟ واقعیت این است که اگر بخواهید کاری را انجام دهید راه آن را پیدا خواهید کرد.»

دانشیان سپس به اهمیت داشتن تیزر تبلیغاتی از سوی مدرسان نیز اشاره کرد و گفت:‌ «نرم افزار کوییک این مشکل را برطرف کرده و با این اپلیکیشن به راحتی می‌توانید تیزری درست کنید که هر کس ببیند تصور می‌کند یک هفته وقت صرف ساخت آن کرده‌اید.»

برای کاهش حجم ویدئو نیز دانشیان نرم افزار هند بک را پیشنهاد کرد که گاهی تا بیست برابر حجم ویدئوها را کاهش می‌دهد. این مدرس با اشاره به قابلیت‌های گوشی‌های جدید که امکان اسکرین کپچر را دارد گفت:‌ «بیایید برای خودتان تریبون درست کنید. شما بهترین متخصص شیمی،فیزیک، آموزش تعمیرات گوشی و… هستید اما تا موقعی که تریبون نداشته و تکلم نداشته باشید شناخته نخواهید شد. اینکه عده‌ای می‌گویند بالاخره یک روز جهان مرا کشف می‌کند حرف بیهوده‌ای است و افراد باید خودشان برند سازی شخصی کنند.»

به صدای خودتان فراز و نشیب بدهید

مجتبی حسامی

در ادامه جلسه «مجتبی حصامی» مدرس دوره‌های فن بیان،گویندگی و سخنرانی گفت: «ما هر دانش و اطلاعاتی که داشته باشیم باید بتوانیم آن را خیلی خوب ارائه کنیم. اگر نتوانیم ارائه خوبی داشته باشیم دانش ما به هیچ دردی نمی‌خورد و اجرا و گویندگی ویترین چیزی است که ما به آن فکر می‌کنیم و می‌اندیشیم.ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و ارتباط حرف اول را می‌زند. یعنی ما هرکاری که می‌خواهیم بکنیم با یکدیگر در ارتباط هستیم و باید با هم تعامل خوب داشته باشیم.»

این مدرس حرفه‌ای سپس با طرح این پرسش که «چرا باید بیان خوبی داشته باشیم؟» گفت: «در عصر ارتباطات اولین ابزاری که ما در اختیار داریم که با طرف مقابل ارتباط برقرار کنیم صدا است. قبل از ورود به یک اتاق یا قبل از اینکه بخواهیم با شخص مورد نظرمان قراری بگذاریم، تلفنی با افراد صحبت می‌کنیم و اولین ابزار ارتباطی ما کلام است. ما باید بیان خیلی خوبی داشته باشیم تا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنیم. بخشی از بیان این است که آنچه می‌خواهیم بگوییم را به شکلی سالم به گوش مخاطب خود برسانیم اما آیا داشتن یک بیان خوب و مناسب به تنهایی کافی است؟ پاسخ این سوال منفی است.»

حتی چیدمان میز شما با مخاطب صحبت می‌کند

وی سپس درباره تاثیرگذاری کلام گفت:‌ «کلام ساده فقط هفت درصد در مخاطب تاثیر دارد که رقم بسیار اندکی است.اگر تکنیک‌های صدا و بیان را هم به این کلام اضافه کنیم تاثیر آن به سی و هشت درصد می‌رسد. تا اینجای کار تاثیر کلام مابه نصف هم نرسیده و  پنجاه و پنج درصد تصویر انسان در مخاطب شامل:لباس،چهره،لبخند،ممیک صورت،زبان بدن،دست‌ها و…است. مثلا چیدمان میز اتاق در زمانی که با فردی قرار دارید بخشی از شخصیت پردازی شما را شکل می‌دهد. اینکه هنگام نوشتن رو به کدام سمت باشیم نیز بر مخاطب تاثیر دارد.»

در آموزش فرسوده نشوید

حمید رضا علأالدینی

در  بخش پایانی این وبینار حمید رضا علاالدینی مشاور توسعه فردی و سازمانی و مدیر خانه تعالی به بیان این مطلب پرداخت که «چرا ما و فرزندان‌مان از کودکی با مدرسه مشکل داریم؟» او با نمایش چند نقاشی از کودکان که نفرت خود را از مدرسه بروز داده‌اند گفت‌:‌«آیا یادگیری واقعا این قدر سخت و رنج آور است؟ چرا مدرسه اینقدر دردناک بوده و همینطور این حس همیشه همراه ما بوده که تجربه‌ای خسته و دردناک از آموزش داریم که همینطور آن را به زندگی خودمان تعمیم می‌دهیم؟»

به اعتقاد این مشاور توسعه فردی یادگیری یک لذت کاملا عمیق برای همه است که متاسفانه آن را فراموش کرده‌اند.

علاالدینی با یادآوری این مطلب که  «افرادی که فرسودگی آموزشی بیشتری دارند معمولا آدم‌های ناکارآمدتری هستند و از دستاوردهای علمی جدید کمتر استفاده می‌کنند و بعضا قانون گریز و بزهکار می‌شوند و احتمال ابتلا به اختلال‌های عصبی و روانی در این افراد بسیار بیشتر است» گفت:‌«ساختار ذهنی انسان به گونه‌ای است که مطلبی که الان آموخته بیست دقیقه بعد چهل درصد آن را از دست می‌دهد و یکساعت بعد کمتراز پنجاه درصد آن را به یاد خواهد آورد. روز بعد تقریبا کمتر از سی درصد مطالب آموزش دیده را خواهداشت. به همین دلیل باید تدابیر و تکنیک‌هایی را به کار ببریم که یاددهنده‌ها خودشان بهترین یاد گیرنده‌ها باشند و هم یاد بگیرند و به یادشان بماند تا یاد گیرنده‌ها بتوانند یاد بگیرند و از دانش استفاده کنند.»

این مدرس در ادامه مواردی همچون: ایجاد استانداردهای جدید و بهبود استانداردهای جاری درخصوص تمامی محیط یادگیری،تصحیح نگرش عناصر انسانی،توسعه دانش عناصر انسانی،ایجاد اکوسیستم و محیط ارتباطی متفاوت و اثر بخش و…را از عناصر به کارگیری فناوری‌های اثر بخش در حوزه علوم شناختی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با تدریس آن‌ها در قالب پروژه رشدمان به عنوان یکی از پروژه‌های خانه تعالی رسالت این مجموعه محقق شود.

پایان بخش این وبینار پاسخ به پرسش‌های مخاطبان بود.

roshdeman_admin

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop
    0