برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

با چند حرکت ساده در فضای مجازی ویدئوهای جذاب بسازید

دسته بندی :مقاله ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ roshdeman_admin 1703

با چند حرکت ساده در فضای مجازی ویدئوهای جذاب بسازید

بهمن دانشیان بنیانگذار استارت آپ تولید محتوای رویال

بیایید برای خودتان تریبون درست کنید. شما بهترین متخصص شیمی،فیزیک، آموزش تعمیرات گوشی و… هستید اما تا موقعی که تریبون نداشته و تکلم نداشته باشید شناخته نخواهید شد. اینکه عده‌ای می‌گویند بالاخره یک روز جهان مرا کشف می‌کند حرف بیهوده‌ای است و افراد باید خودشان برند سازی شخصی کنند.
حضرت علی (ع) آغاز کرد که فرموده‌اند: سخن بگویید تا شناخته شوید.در زمان حضرت علی (ع) صحبت کردن تنها روش برای ارائه یک مطلب بود اما این روزها اگر در خدمت حضرت بودیم و ایشان در زمان حال زندگی ‌می‌کردند قطعا می‌گفتند: تولید محتوا کنید تا شناخته شوید زیرا در حال حاضر تولید محتوا ابزاری است که به افراد کمک می‌کند تا خود،محصول و خدمات‌شان را به مخاطبان بشناسانند.

محتوا تولید نکنید از بین می‌روید

مصداق‌های متعددی درباره اهمیت تولید محتوا در کلام بزرگان وجود دارد. مثلا در  کتاب «برتری خفیف» نوشته جف اولسون نویسنده می‌گوید: کار را شروع کنید توانایی انجامش به دنبالش خواهد آمد. این گفته جف اولسون به معنای آن است که اگر شما حتی مهارت های لازم را در تولید محتوا نداشته باشید کم کم با کار خود مهارت‌ پیدا کرده و به آن حوزه تسلط لازم را پیدا خواهید کرد و مهم شروع به کار است.
پائولو کوییلو هم در کتاب کیمیاگر می‌گوید ‌اگر انسان هدفی را برای خودش تعیین کند ذرات عالم دست به دست هم می‌دهند تا او را به هدفش برسانند.

این روزها وقت گاز دادن است!

به نظر من هر کسی هر هدفی را که برای خود مشخص کرده اگر عزمش را جزم کند به آن می‌رسد اما باید ساز و کار آن را بیاموزد. مایکل شوماخر قهرمان اتوموبیل‌رانی جهان که سال‌ها قهرمان بلامنازع مسابقات اتوموبیلرانی فرمول یک بوده جمله بی‌نظیری دارد. وقتی از او می‌پرسند تو چکار می‌کنی که همیشه در مسابقات اول می‌شوی؟ می‌گوید: وقتی دیگران می‌ترسند و سر پیچ‌ها یا در جاهایی که احساس خطر می‌کنند پا را از روی پدال گاز بر‌می‌دارند من پُرگاز به سمت جلو می‌روم و برای همین همیشه اول هستم. حالا این جمله شوماخر خیلی به درد این روزهای کشور عزیزمان ایران می‌خورد. هرکسی که در هر کسب و کاری است نباید پایش را از پدال پیش رفتن به سمت جلو بردارد. خیلی‌ها می‌گویند حالا ببینیم وضع دلار و کرونا به کجا می‌رسد و تحریم‌ها و ارتباط با امریکا چه می‌شود تا بعد از آن برای انجام کارهایمان اقدام کنیم اما به قول شوماخر الان وقتش است که پُرگاز به سمت جلو برویم.

محتوا تولید کنید، حتی آشغال!

گری وی به عنوان یکی از فعالان حوزه تولید محتوا در جهان نیز سخنان جالبی درباره تولید محتوا دارد.مثلا می‌گوید اگر محتوای درستی برای فعالیت‌‌های خود تهیه نمی‌کنید اصلا شما زنده نیستید. به عبارتی از نظر این فعال اقتصادی فردی که تولید محتوا نمی‌کند به زودی خودش،محصولش و خدماتش به فنا می‌رود! او به نوعی بر اهمیت تولید محتوا تاکید و می‌گوید محتوای مناسبی برای جایگاهی که دارید آماده کنید والا یا اصلا از این به بعد شناخته نمی‌شوید یا انگار زنده نیستید.
«سِت گادین» کارآفرین بین المللی فرد دیگری است که سخنان ارزشمندی در مورد تولید محتوا دارد.او کتاب معروفی دارد به نام گاو بنفش که در این کتاب می‌گوید: بازار یابی محتوایی دیگر تنها مدل بازار یابی است که باقی خواهد ماند. زمان پخش تراکت جلوی درب خانه ها و قرار دادن نوشته پشت برف پاک کن و تبلیغات آفلاین کاملا سپری شده و تاریخ انقضای این روش‌ها خیلی زود در تمامی دنیا فرا می‌رسد. دوران سلطنت تلویزیون هم از نظر ست گادین  رو به انقضا است و برای زنده ماندن در این بازار باید به سراغ تولید محتوا رفت و بازاریابی محتوایی را احیاء کرد.
در تولید محتوا فرمت ویدئو رایج ترین و کاربردی ترین فرمت است اما خیلی از افراد از ضبط ویدئو و آمدن جلو دوربین به بهانه‌های مختلف سر باز می‌زنند. در مغز همه ما یک سری بهانه است تا از زیر ضبط ویدئو و تولید محتوای ویدئو که موضوع این مقاله است فرار کنیم. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید به این سوال پاسخ دهید که چرا محتوای ویدئویی تولید نمی‌کنید؟
شاید مواردی مثل نداشتن حس خوب نسبت به ویدئو،سختی روند تولید،عدم احساس نیاز،عدم اطلاع از نحوه تولید،ترس از کیفیت پایین،کامل گرایی و…. جزو دلایل شما باشد. به این مطلب دقت کنید که اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم راه آن را پیدا می‌کنیم و اگر بخواهیم از انجام آن طفره برویم و نخواهیم آن را انجام دهیم بهانه‌اش را پیدا می‌کنیم. حالا شما جزو کدام گروه هستید؟ کلاه خودتان را قاضی کنید و خودتان با خودتان خلوت کنید و به این موضوع فکر کنید که دارید بهانه‌های انجام ندادن کار را جور می‌کنید یا نه؟ واقعیت این است که اگر بخواهید کاری را انجام دهید راه آن را پیدا خواهید کرد.»

به دنبال یافتن نیازهای مردم باشید

یکی از بهانه‌های افراد برای تولید نکردن محتوا معمولا این است که می‌گویند نمی‌دانند درخصوص چه چیزی باید ویدئو تولید کنند. به نظرم یکی از راه حل‌ها این است که در ویدئو مشکلات را مطرح کرده و در آن به این مشکلات پاسخ دهند. یکی دیگر از روش‌ها این است که می‌توانید با تولید ویدئو روی برند خودتان کار کنید. شما با تولید ویدئو می‌توانید به مخاطبان خود پیشنهادهای مفید بدهید. یادتان باشد هیچ وقت خودتان را دست کم نگیرید. هرکس در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کند می‌تواند توانایی خود را وارد صنعت آموزش کند.
در فضای مجازی باید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. مثلا از آدم‌ها بخواهید برایتان کاری انجام دهند. اصطلاحا با آن‌ها کالت و اکشن داشته باشید. تولید کننده‌های حرفه‌ای گاهی به مخاطبان خود می‌گویند لطفا این کانال یا گروه یا صفحه خاص را دنبال کنید. یک کار دیگری که می‌توانید بر مبنای آن تولید محتوا کنید این است که تصمیم‌های افراد را کاهش دهید. ایجاد میانبر یکی از وظایف مدرس است. مثلا از من می‌پرسند برای کاهش حجم ویدئو چه می‌توان کرد؟ توصیه من به آن‌ها استفاده از نرم افزار هندبریک است که می‌توان با آن حجم ویدئو را به شدت کاهش داد.
«نداشتن موضوع» یکی از بهانه‌های افراد گریزان از تولید محتوا است. برای یافتن محتوا‌ به سراغ رقبا بروید و آن‌ها را بررسی کنید و سپس مدل سازی کنید. همچنین اتفاق‌های روز را دنبال کنید و بر اساس آن تولید محتوا کنید. همچنین از گوگل و جست و جوهای آن استفاده کنید. آپارات، یوتیوب و… می‌توانند به این سوال پاسخ دهند که مردم به دنبال چه هستند؟ مثلا الان یکی از چالش‌های کل جهان بحث کرونا است و مردم به شدت دنبال این موضوع هستند. کرونا در حال حاضر یک ترند شده است. علائق مردم نیز موضوع قابل تاملی برای تولید است که در تالارهای گفت و گو و انجمن‌ها قابل جست و جو است. همچنین می‌توانید هشتگ‌ها و مطالبی که مردم در شبکه‌های اجتماعی لایک می‌کنند را دنبال کنید. همچنین شما در گروه‌های واتس اپی و تلگرامی که مخاطبان فراوانی دارند می‌توانید از شیوه تولید محتوا باخبر شوید.

کار را شروع کنید قطعا توانایی‌اش به سراغ شما خواهد آمد

در تولید محتوا مشکلی به نام  «کامل گرایی» وجود دارد که به نوعی یک بیماری خطرناک است.‌احتیاط کنید در این دام نیفتید. گری وی یک استراتژی دارد با نام محتوای آشغالی. او می‌گوید شما حتی آشغال تولید کنید اما تولید کنید! او توصیه می‌کند افراد دست خود را روی دکمه موبایل بگذارند و تا ویدئو تمام نشده آن را قطع نکنند. با یکبار ضبط ویدئو را کامل کنند! یعنی به توصیه او خودتان را از قید و بند کامل گرایی رها کنید. همچنین به قول نویسنده کتاب برتری خفیف، کار را شروع کن توانایی انجامش به دنبال خواهد آمد. من استادان زیادی را سراغ دارم که که می‌گویند یکی از فانتزی‌هایشان این است که وقتی خیلی خسته هستند ویدئوهای قبلی خود را نگاه کرده و به ساختار غیرحرفه‌ای آن که در ابتدای کار تولید کرده‌اند می‌خندند. پس کار را شروع کنید قطعا توانایی‌اش به دنبال خواهد آمد. خیلی دچار وسواس در ساخت ویدئو نشوید.
افراد تازه کار با مشکلی به نام «مقایسه خود با دیگران» مواجه هستند. آن‌ها خود را با قله‌های هرکاری مقایسه می‌‌کنند اما شما به عنوان یک تازه کار سعی کنید فقط خودتان را با خودتان مقایسه کنید. به سراغ کانال یک درصد بهتر در یوتیوب بروید در آنجا محتوای خوبی در انتظار شما هست. لازم نیست ابتدای کار متحول بشوید فقط یک درصد نسبت به خود و دیگران در هر قدم بهتر شوید و اگر قصد مقایسه دارید خودتان را با گذشته خود مقایسه کنید.

یک قدم بهتر از دیروز باشید

ما دو سبک مختلف در حوزه تفکر داریم. یکی طرز فکر رشد و دیگری ایستا. در طرز فکر رشد می‌گوییم من نسبت به دیروز یک قدم بهتر شده‌ام و این کافی است.
«ترس از آمدن جلوی دوربین» نیز مشکل دیگر برخی افراد. تازه کار است. طبق یک تحقیق جهانی جلوی دوربین آمدن حتی برای برخی از افراد از مردن سخت تر است. افراد بعضا از حضور در مقابل دوربین استرس می‌گیرند. یک راهکار برای این موضوع این است که از عرقیاتی مثل گل گاو زبان استفاده کنید تا باعث آرامش شما شود.
برای موفقیت در تولید محتوا باید مدام در مقابل دوریین حضور داشته باشید.اگر این کار را کنید کم کم ترس شما می‌ریزد. مثل شناگری که ابتدا از شنا کردن می‌ترسد وقتی توسط مربی به داخل آب هُل داده می‌شود، به مرور به شناگر قابلی تبدیل می‌شود.شما هم در تولید محتوا شیرجه بروید! روزی چشم باز کرده و متوجه می‌شوید یک تولید کننده حرفه‌ای محتوا شده‌اید. خودتان را مقید کنید که ۶۰ روز به طور متوسط روزی سه دقیقه از خودتان تصویر بگیرید و بعد اگر خوب نبود پاک کنید. البته به جرات می‌توانم بگویم از این میزان تصویر قطعا بخش‌هایی را استفاده خواهید کرد.
اگر در مقابل دوربین استرس داشتید خودکاری در دست داشته باشید تا استرس شما مقابل دوربین کنترل شود. حتی می‌توانید به صورت نشسته یا ایستاده حرف بزنید. همچنین در مقابل دوربین تصور کنید دارید برای یکی از دوستان خود خاطره‌ای تعریف می‌کنید. خیلی با آرامش و لذت و آب و تاب این کار را انجام بدهید.

از قضاوت دیگران نترسید

« ترس از قضاوت دیگران» هم یکی از بهانه‌هایی است که افراد به واسطه آن به سراغ تولید محتوا نمی‌روند. هر کاری کنید مردم شما را قضاوت خواهند کرد. این ماجرا مثل داستان ملانصرالدین و خر و پسرش است که حتما آن را شنیده‌اید. پس حرف مردم را رها کنید و کار خودتان را انجام دهید. شما اگر کارتان خیلی خوب باشد مردم یک چیز می‌گویند و اگر هم بد باشد چیز دیگری می‌گویند. شما فقط کار خودت را انجام بدهید.
در مورد «پوشش در مقابل دوربین» نیز هر لباسی که حس خوبی به شما می‌دهد را برای پوشیدن در مقابل دوربین انتخاب کنید اما توصیه می‌کنم لباس شطرنجی و خط دار مقابل دوربین نپوشید چون تصویر شما را مخدوش می‌کند.»
نگران «تپق زدن در مقابل دوربین» هم نباشید. این مساله کاملا طبیعی است. گوینده‌ای مانند محمد رضا حیاتی که بیش از چهل سال است خبر می‌خواند هم بارها تپق زده است. در چنین مواقعی مکثی کوتاه کرده و سپس از مخاطب عذرخواهی کنید. گاهی لازم است تا همراه مخاطب بخندید. این کار هم استرس شما را کم می‌کند هم حس بهتری به مخاطب می‌دهد. البته باید وسواس را کنار بگذارید چون خود وسواس باعث تپق زدن می‌شود.
 گاهی افراد از عدم وجود تجهیزاتی مانند نور و دوربین گلایه می‌کنند اما باید کار را شروع کرد در آن صورت کم کم تجهیزات فراهم می‌شود و می‌توانید این تجهیزات را به تدریج از درآمد تولید محتوا فراهم کنید. من در زمان آغاز تولید محتوا دو عدد چراغ مطالعه داشتم. با یک سبد میوه و چند چراغی که از الکتریکی خریدم یک عدد سافت باکس درست کردم. به نظرم آدم اگر بخواهد کاری را انجام دهد راهش را پیدا می‌کند و اگر نخواهد بهانه آن را پیدا خواهد کرد.

پس زمینه مناسب فراموش نشود!

در تولید محتوای ویدئویی داشتن پس زمینه مناسب هم بسیار مهم است.اگر می‌توانید از پرده سبز استفاده کنید.اگر ممکن نبود از یک دیوار سفید بدون نقش و نگار ساده می‌توانید استفاده کنید. فقط حواستان باشد که اگر از پرده سبز استفاده می‌کنید بازتاب نور نداشته باشد،روشن نباشد،چین و چروک نداشته باشد،ابعاد مناسبی داشته باشد یعنی خیلی کوچک نباشد که جایی از تصویر بیرون بیفتد و ضخیم باشد. الان افراد معروفی هستند که شروع کارشان برای ضبط ویدئو از پشت بام منزلشان بود. بهتر است یک دیوار ساده پیدا کنید و عواملی که ممکن است باعث حواس پرتی مخاطب شود در تصویر نباشد. مثلا اگر پشت سر شما کتابخانه است آن را از فوکوس دربیاورید تا حواس مخاطب به پس زمینه پرت نشود. پس زمینه شلوغ باعث اختلال حواس مخاطب خواهد شد.
وقتی ویدئوهایتان را فیلمبرداری کردید به نرم افزاری برای تدوین نیاز دارید. کلیر مستر و این شات دو نرم افزار مناسب برای تدوین است و در خارج از ایران با کلیر مستر فیلم سینمایی تدوین می‌کنند.
مشکل صدا نیز برای تولید ویدئو به راحتی با یک میکروفن سیصد هزار تومانی قابل حل است. برای ضبط صدا هم می‌توان از نرم افزار «های کوالیتی» استفاده کرد که آموزش‌های آن نیز همه جا وجود دارد و خودتان می‌توانید آموزش ببینید.

الزام‌های یک مدرس در فضای مجازی

اگر در ذخیره سازی فایل‌های ویدیوئی خود مشکلی دارید از نرم افزار هندبک استفاده کنید. این نرم افزار گاهی تا بیست برابر حجم ویدئوها را کاهش می‌دهد.
در تولید ویدئو برخی افراد تازه کار دارای مشکلاتی تکراری هستند. مثلا برخی افراد هنگام سخنرانی ریتم کلام ثابتی دارند و این باعث چُرت مخاطب می‌شود حال آنکه ریتم کلام باید مرتب بالا و پایین شود. حواستان به لرزش تصویر باشد. واضح نبودن تصویر هم مشکل دیگری است. گاهی صداهای اضافه در محیط هست. حواستان به این مسائل باشد.نورپردازی مناسب هم موضوع دیگری است. صدا و نور بسیار مهم است. بهترین محتوا را که ارائه بدهید اگر صدابرداری خوب نباشد نتیجه دلخواه را نخواهید گرفت و مخاطب شما را ترک خواهد کرد. متاسفانه این موارد اشتباه‌های رایجی است که خیلی از افراد در زمان ضبط ویدئو به آن دچار می‌شوند.
در پایان شما به عنوان مدرس و افراد فعال در این حرفه نیازمند داشتن تیزر تبلیغاتی هستید. برای این کار  از نرم افزار کوییک استفاده کنید. شما با این اپلیکیشن به راحتی می‌توانید تیزری درست کنید که هر کس ببیند تصور ‌کند یک هفته وقت صرف ساخت آن کرده‌اید!

roshdeman_admin

مطالب زیر را حتما بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop
    0